Η Ευρωπαϊκή ψηφιακή άδεια οδήγησης με ισχύει για όλη την Ευρώπη



Η Ευρωπαϊκή Ένωση ετοιμάζεται να κάνει ένα σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού, εισάγοντας ένα πακέτο νομοθετικών αλλαγών που υπόσχονται να αλλάξουν ριζικά την εμπειρία του οδηγού. Στην καρδιά αυτών των εξελίξεων βρίσκεται το ψηφιακό δίπλωμα οδήγησης, μια καινοτομία που φέρνει το μέλλον πιο κοντά από ποτέ.


Μια από τις βασικές καινοτομίες της συμφωνίας που επετεύχθη ανάμεσα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το συμβούλιο, αφορά την καθιέρωση ενός ενιαίου ψηφιακού διπλώματος για όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ. Μέσω του EU Digital Identity Wallet, οι πολίτες θα μπορούν να αποθηκεύουν την άδεια οδήγησής τους στο κινητό τους τηλέφωνο καθιστώντας τα έντυπα διπλώματα σταδιακά παρελθόν.

Η νέα μορφή άδειας θα είναι πλήρως αποδεκτή σε όλα τα κράτη μέλη, διευκολύνοντας την ανανέωση, την αντικατάσταση και τη μεταφορά του διπλώματος μεταξύ χωρών. Επιπλέον, προσφέρει μια ενιαία και πιο ευέλικτη λύση για την απόδειξη της ικανότητας οδήγησης σε όλη την Ευρώπη.

Η ψηφιακή άδεια έρχεται να απλοποιήσει σημαντικά τις διοικητικές διαδικασίες, τόσο για τους πολίτες όσο και για τις δημόσιες αρχές. Όσοι δεν διαθέτουν smartphone ή επιθυμούν έντυπο έγγραφο, θα μπορούν να επιλέξουν την έκδοση σε φυσική μορφή, ειδικά για περιπτώσεις ταξιδιών εκτός ΕΕ όπου η ψηφιακή μορφή μπορεί να μην αναγνωρίζεται ακόμη.

Η νέα Οδηγία φέρνει και αλλαγές στα όρια ηλικίας. Στο εξής, οι νέοι ηλικίας 17 ετών θα μπορούν να οδηγούν, αρκεί να συνοδεύονται από έμπειρο οδηγό. Το μέτρο θα ισχύει σε όλα τα κράτη μέλη και αποσκοπεί τόσο στη βελτίωση της εκπαίδευσης των νέων οδηγών, όσο και στην αντιμετώπιση της έλλειψης επαγγελματιών στον τομέα των μεταφορών, καθώς οι νεαροί οδηγοί θα μπορούν υπό προϋποθέσεις να εκπαιδεύονται και σε βαρέα οχήματα.

Η πιλοτική περίοδος οδήγησης για τους νέους θα διαρκεί τουλάχιστον δύο έτη και θα συνοδεύεται από αυστηρότερους κανόνες και ποινές μια απάντηση στα ανησυχητικά στοιχεία που δείχνουν πως το 40% των θανατηφόρων τροχαίων στην ΕΕ αφορά οδηγούς κάτω των 30.

Άλλη μία σημαντική καινοτομία είναι ότι οι οδηγοί με άδεια κατηγορίας Β θα μπορούν πλέον να χειρίζονται οχήματα με εναλλακτικά καύσιμα έως και 4,25 τόνους όπως ηλεκτρικά ή υδρογονοκίνητα χωρίς να απαιτείται αναβάθμιση της άδειάς τους. Αυτό ενισχύει την πράσινη μετάβαση και δίνει ώθηση στη χρήση φιλικών προς το περιβάλλον τεχνολογιών.

Μόλις εγκριθεί επίσημα η συμφωνία από τα θεσμικά όργανα της ΕΕ και δημοσιευθεί στην επίσημη εφημερίδα της ένωσης, θα ξεκινήσει η αντίστροφη μέτρηση: τα κράτη μέλη θα έχουν τέσσερα χρόνια για να ενσωματώσουν τη νέα οδηγία στο εθνικό τους δίκαιο. Αν για παράδειγμα η έγκριση δοθεί τον Μάιο του 2025, τότε ως το 2029 η ψηφιακή άδεια οδήγησης θα αποτελεί την καθιερωμένη πρακτική για όλους τους Ευρωπαίους οδηγούς.

Η Ευρωπαϊκή ψηφιακή άδεια οδήγησης δεν είναι απλώς μια τεχνολογική καινοτομία. Είναι το σύμβολο μιας ευρύτερης μεταρρύθμισης, που συνδέει την οδική ασφάλεια, την περιβαλλοντική υπευθυνότητα και την ψηφιακή εξέλιξη. Ένα ακόμη βήμα προς μια Ευρώπη πιο έξυπνη, ασφαλή και βιώσιμη.

 

{alertInfo}Ακολουθήσετε το Tech News in Greek στο Facebook, στο X και στο Google News για να μαθαίνετε άμεσα όλα τα νέα.